Informujemy, iż  planowana w tym roku eskapada do Rumunii zastąpiona zostaje nie mniej emocjonującym wypadem do Czarnogóry oraz Chorwacji. Zobaczymy między innymi:

CZARNOGÓRA: Bijelo Polje, Mojkovac, Park Narodowy Biogradska Gora, Kolasin, kanion rzeki Tary, góry Durmitor, Zabjlak, jezioro Czarne, jezioro Skrcko, kanion rzeki Susica, jezioro Susicko, jezioro Zabojskie, jezioro Pivsko, kanion rzeki Piva, Niksic, jezioro Szkoderskie, Virpazar, Monaster Ostros, Ulcijn, Bar, Sutomora, Petrovac na moru, Sv. Stefan, Budva, Brajici, Cetinje, Park Narodowy Lovcen, Kotor, Boka Kotorska, Dobrota, Perast, Risan, Hercegovni.

CHORWACJA: Dubrovnik, Split, Park Narodowy Jezior Plitwickich.

Towarzystwo Turystyki Aktywnej w Bieruniu organizuje zwiedzanie Rumunii na rowerach. Dojazd i powrót busem. Aby mieć więcej czasu na zwiedzanie cały program został podzielony na 5 etapów, pomiędzy którymi będziemy poruszać się busem. Są przewidziane 3 wycieczki  2-dniowe w terenie pagórkowatym (Bukowina, Transylwania), 3 i 4-dniowe w terenie górskim (Góry Bucegi i Fagarskie). Uczestnicy, którzy w całości chcą zrealizować program, powinni dysponować kondycją pozwalającą na pokonanie ok. 80 km w ciągu dnia. Dla mniej wytrwałych jest możliwość rezygnacji z części tras i poświęcenie tego czasu na bardziej szczegółowe zwiedzanie miast Brasowa i Sybina. W programie miedzy innymi:Zobaczymy m.in.

Wizyta u Polonii zamieszkałej na Bukowinie, zwiedzanie słynnych monastyrów: Voronet, Sucevita, Putna, Cozia i Ostrov. Miasto Alba-Julia – spotkanie katolicyzmu z prawosławiem, zamek Hunedoara, miasto Sighisoara, pałace Sinai, miasta: Braszov, Sibin, Viscri i Biertan, zamek Drakuli – Bran, przejazd trasą transfogarską (2000m n.p.m), wąwozy Dymbownicy.

Transylwania
Siedmiogród (rum. Transilvania lub Ardeal) to kraina historyczna położona na Wyżynie Siedmiogrodzkiej w centralnej Rumunii. Główne miasta Siedmiogrodu to Braszów, Kluż-Napoka i Sybin. Zamieszkany jest przez ludność narodowościowo mieszaną – większość stanowią Rumuni, ale zamieszkują ten teren także bardzo liczne mniejszości narodowe – przede wszystkim węgierska, saska (niemiecka), szeklerska i cygańska. Historyczny obszar Siedmiogrodu stanowi obszar Wyżyny Siedmiogrodzkiej zamknięty z wszystkich stron pasmami górskimi (od wschodu i południa Karpaty, od zachodu Góry Bihorskie, od północy Góry Rodniańskie).

Bukowina
Bukowina (rum. Bucovina) to kraina historyczna położona pomiędzy Karpatami Wschodnimi a środkowym Dniestrem.
Polacy na Bukowinie: pierwsi osiedlili się za czasów Kazimierza Wielkiego. Po 1774r. napływała ludność polska w celach – przede wszystkim – zarobkowych (nauczyciele, księża, urzędnicy, a także kupcy, ziemianie, rzemieślnicy, przedstawiciele wolnych zawodów i rolnicy). Sprowadzeni zostali także górnicy z Bochni, Kałusza i Wieliczki do pracy w kopalni soli w Kaczyce. Około 1803r. na Bukowinę przybywają Górale z okolic Czadcy, którzy osiedlają się w Trebleczu k/Seretu, w Starej Hucie Krasnej i w Kaliczance. Kolejna ich fala przybywa w latach 1814-1819, zatrzymując się we wsiach Hliboka i Tereszny. Po kilkunastu latach dochodzi do przeludnienia wsi, w związku z czym na Bukowinie południowej w 1834r. powstaje wieś Nowy Soloniec, w 1835r. – Plesza i w 1842r. – Pojana Mikuli. Pod koniec XIX wieku doszło do migracji, częściowo do Bośni lub Brazylii. W latach 1946-1947 część polskiej ludności wróciła do Polski. Na wsi trudnią się hodowlą bydła, owiec, wyrabianiem serów, rolnictwem, wyrębem drzew, rzemiosłem. W Kaczyce Polonia trudni się górnictwem. W miastach, głównie Suczawie, Polacy wykonują także zawody inteligenckie.

Trasa Transfogarska
Jest to jedna z najwyżej położonych dróg w tej części Europy – przejeżdża się przez góry, których wysokość dochodzi do 2540 m.n.p.m., a sama droga przebiega w najwyższym punkcie na wysokości ok. 2200 – 2300 m.n.p.m. Miała umożliwić sprawne przemieszczenie wojsk z jednej strony Karpat na drugą. Została zbudowana przez Ceaucescu, który ponoć obawiał się rewolty po drugiej stronie Karpat i zablokowania przełęczy górskich. Inna wersja mówi, że drogę wybudował, by mieć dojazd do swojej willi widocznej nad jeziorem. Podobno budowa pochłonęła życie trzydziestu kilku żołnierzy.